7 ноември 2013 г.

Деян Пенчев – Школата от Шартър

Скулптура на философ (Питагор) от катедралата в Шартър

Школата от Шартър (10–13 век) е средновековна философска школа, възникнала в град Шартър, Франция. Една от най-известните и влиятелни философски школи през 11 и 12 век в Европа.

Тя е основана след 990 г. от епископа на Шартърската катедрала Фулбер (952/970–1028), който проповядвал в катедралното училище. Нейният разцвет е в първата половина на 12 век.

В Школата взимат участие редица френски и чуждестранни философи, теолози и учени, като братята Бернар и Тиери от Шартър, Гийом от Конш, Джон от Солсбъри и др., които изследват философията, теологията, науката, изкуството и пр. Школата добива голяма известност като едно от най-уважаваните училища и важно средище за френската и европейската мисъл от 11 и 12 век, в периода преди създаването на първите университети.

Школата поставя в центъра на своя интерес понятията за природа, свят, материя, душа, разум, дух, Бог и др. Тя е силно повлияна от философията на Платон, най-вече от неговия диалог Тимей (17a – 53c), както и от съчиненията на Боеций Теологически трактати и Утешението на Философията и на Ериугена За разделението на Природата.

Преподаването в Школата се базира на седемте свободни изкуства: тривиума – логика, граматика, реторика, и квадривиума – аритметика, геометрия, музика и астрономия. Освен тях те застъпват силно астрологията, натурфилософията, метафизиката, учението за четирите елемента и др.

Школата от Шартър развива и включва платонизма, неоплатонизма, питагорейството и стоицизма в средновековната философия.

Представители

Фулбер от Шартър (Fulbert of Chartres) (952 (970)10.04.1028)


Свързани с Школата от Шартър:

Петър от Компостела (Peter of Compostella) (XIXII)*
Аделар от Бат (Adelard of Bath) (1080–1152)
Даниел от Морли (Daniel of Morley) (1140–1210)
Херман от Каринтия (Herman of Carinthia) (11001160)
Ришар Л'Евек (Richard l'Evêque) (?–1181)
Амалрик от Бен (Amalric of Bena) (?–1207)
Хенри Д'Андели (Henry d'Andeli) (XIII)*  

Школата от Шартър възниква след 990 година, когато Фулбер отива в Шартър.

Фулбер от Шартър е ученик на бъдещия папа Силвестър II (9461003). Негов ученик, преди да отиде в Шартър, е бъдещият крал Робер II (9721031).

Бернар от Шартър е учител на Гийом от Конш, Жилбер от Поатие и Ришар Л'Евек.
 
Тиери от Шартър е учител на Кларембалд от Арас, Херман от Каринтия, Алан от Лил и Джон от Солсбъри.
 
Гийом от Конш е учител на Джон от Солсбъри и възпитател на крал Анри II
 
Жилбер от Поатие е учител на Алан от Лил и на Джон от Солсбъри.

Епископи на Шартър са били Фулбер (1007–1028) и Джон от Солсбъри (11761180).
 
Жилбер от Поатие е бил епископ на Поатие (1142–1154). 
 
Кларембалд от Арас е бил архидякон в Арас и е ръководел епископското училище в Лаон.  
 
Джон от Солсбъри е бил секретар на Архиепископите на Кентърбъри Теобалд (1154–1161) и Томас Бекет (11621163), ковчежник на Ексетърската катедрала (1174) и епископ на Шартър (11761180). 

Дълго време се е смятало, че Бернар от Шартър и Бернар Силвестър са една и съща личност. Приема се, че Бернар и Тиери от Шартър са братя. За Бернар от Шартър се казва, че е „най-съвършеният от платониците на нашето време“ (Джон от Солсбъри).  

Повечето посочени години не са категорични според изследователите.

Някои от основните философски съчинения четени, коментирани и повлияли на Школата от Шартър:

ПлатонТимей (17a – 53c), преводът на Халцидий;
БоецийТеологически трактати, Утешението на Философията;
ЕриугенаЗа разделението на Природата. 

* * *

Ние приличаме на джуджета, стъпили на раменете на великани. И ако виждаме повече и по-надалеч от древните, това се дължи не на остротата на нашия поглед, нито на високия ни ръст, а на онези, които ни издигат и възвисяват чрез своето величие.“ 
 
Бернар от Шартър  
 
Източници 
Ради Радев, Средновековна философия. Изд. „Идея“, С., 1994.
Цочо Бояджиев, Историко-философски изследвания, т. II, Средновековие, част 1. Изд. „Изток-Запад, С., 2019, с. 93.
The School of Chartres in A History of Western Philosophy, Vol. II by Ralph McInerny (Wikipedia), и др.

Автор: д-р Деян Пенчев