3 март 2021 г.

Джон от Солсбъри

Най-желаното от всички неща е мъдростта, чийто плод са любовта към доброто и култивирането на добродетели, човешкият ум трябва да се заеме с нейното търсене и задълбочено да изучава и изследва въпросите, за да формулира ясни и здрави преценки.“

Истината е същността на познанието и извор на добродетели. Този, който разбира истината, е мъдър, който я обича – добър, а който подрежда живота си в съответствие с нея – щастлив“ (2, I).
 
„Разбирането на истината, такава, каквато е, е нещо, което принадлежи на божието и ангелското съвършенство, до което човек се доближава толкова повече, колкото по-ревностно се стреми към истината, по-пламенно я обича, по-внимателно я изследва и е по-щастлив от нейното съзерцаване“ (3.X).
 
„Тъй като разумът ни е облагороден от божествения си произход и е силен с божествената си деятелност, всяка философия се съгласява, че той преди всичко трябва да се развива. Защото разумът обуздава дребните пориви и кара всичко да влезе в рамките на доброто, така че да няма нещо, което да противоречи на божествения порядък; който му се подчинява, ще прекара живота си в блажено въздигане, но ако се опитва да му се противопостави, както казва Платон в диалога си „Тимей“, „куц и недъгъв ще пълзи по пътя на живота, докато най-сетне бъде върнат в подземното царство, ведно с присъщата си глупост.“ Разумът полага грижи и за тялото, и за душата ни и ги обединява.
 
„Когато любовта на разума, който принадлежи към земните неща, се издигне заедно с разсъдливостта до скритите тайни на неподправената истина за божествените неща, тя се превръща в мъдрост и по някакъв начин излиза от сферата на смъртните неща“ (4.XVII).
 
В същото отношение, в което разумът превъзхожда сетивното възприятие, той от своя страна бива превъзхождан от интуитивното разбиране, както отбелязва Платон в „Държавата“. [] То всъщност е най-висшата сила на духовната природа...“
 
„Има божествени истини, които стоят над всяко възприятие – не само над човешкото, но и над това на ангелите. [] Интуитивното разбиране според Платон „е в ръцете на Бога и на неколцина избраници“ (4.XVIII).
 
Мъдростта произтича от интуитивното разбиране, защото то извлича божествените истини от нещата, които разумът изследва, чийто вкус е приятен и поражда любов в разбиращите души. [] Затова отците отнасят научното познание към активното действие, а мъдростта – към съзерцанието“ (4.XIX).
 
Истината е светлина за ума и предмет на разума. Бог я вижда универсално, а ангелите – на части. Но човекът, колкото и да е съвършен, зърва истината само отчасти, и то в ограничена степен: колкото е по-съвършен, толкова повече се стреми да я види“ (4.XXXIX).
 
Джон от Солсбъри (11201180), Металогикон. – В: Пет средновековни философски трактата. Изд. „Наука и изкуство“, С., 1989
 
Подбрал: д-р Деян Пенчев