13 февруари 2021 г.

Деян Пенчев – Онтологията на Плотин


Учението за битието при Плотин в известни отношения е близко до основната идея във философията на Парменид, а именно, че мисленето и битието са тъждествени. Умът и съществуващото, казва Плотин (Енеади, V, 4, 2) (1), са едно и също. И още повече – умът е самите предмети, и е един с тях. Но как умът е тъждествен със съществуващото? Ако приемем, че имаме ум, който мисли нещата извън себе си и съществуване, което позволява да бъде мислено, имаме непременно противоречие, защото умът няма къде другаде да мисли съществуващото освен в себе си. Самите предмети в съществуващото няма къде другаде да отдадат образите си освен в ума. Само чрез ума ние можем да мислим и да осъзнаваме битието, а това означава в ума, вътре в него, т.е. самият ум е битието и те са едно цяло, а не две отделни, обособени реалности, както един непредпазлив разсъдък би предположил. Защото откъде ще дойде съзнанието за предметите, ако те не са в самото съзнание, в самия ум? Ако предметите не са в ума, значи те трябва да бъдат възприемани с нещо различно от ума и извън него, а всеки миг ни показва, че това е принципно невъзможно. Или мислим предметите с ума, или въобще не мислим за тях, защото мисленето е акт единствено на ума и от ума. Така умът е нещо самотъждествено и цялостно, той събира в себе си множествеността на съществуващите неща, които „лежат” (V, 9, 8) вътре в него. Затова и умът е наречен „един-много” (V, 1, 8; V, 4, 1), защото е именно и едно и много, като ние не можем да мислим тази еднаквост нито като сбор, нито като натрупване, а само като чиста тъждественост, като отделна цялост, т.е. ипостаса.
Тази ипостаса е вечно битие. За нея не можем да говорим в минало време, нито в бъдеще, защото в нея никога няма ставане, тя във всички положения е винаги себе си. Не можем и да я определим като пребиваващо в сегашното, защото умът е вечно съществуващ. Затова и светът няма нито начало, нито край и е вечен, и несътворим във времето. Оттук философският въпрос за нищото и небитието въобще отсъства като възможност за трактовка и признаване във философията на Плотин. Единственото нищо, което можем да открием при него, това е злото. Злото е „ейдос на несъществуващото” (I, 8, 3). Злото е мислено като невъзможността дадено нещо да придобие форма, като ущърбеност на материята сама по себе си да се осъществи, а винаги трябва да бъде определена от формата, за да придобие битийност. Така, тази безформеност е зло, а „злото е материята” (I, 8, 8). Следователно, можем да открием небитието именно като материя, като зло (дори тези две понятия са тъждествени в онтологическия и моралния си признак). Битието и небитието не са поставени равночинно, а са положени едно под друго, като можем и трябва да открием битието като сàмо битие, защото самото то задава себе си и сàмо със самото него и единствено с него можем да оприличим кое би могло да бъде определено като небитие, така както умът може да изкаже себе си, че е ум, само ако действително е такъв.
Трябва да кажем обаче, че за Плотин освен тази материя мислена като зло, има и още една материя, която той разглежда в Енеада II, глава 4. Тази материя се намира в умозримия свят и е различна от материалната съставност на телата. Тя е по-фино мислена материя, по-висша материя и се съотнася към мисленето, а не към чувстването. Понеже в умозримия свят са ейдосите и понеже той е, както казахме, и един и много, значи трябва да има нещо в него, което да бъде разделяно, нещо което да бъде индикатор за множествеността на пребиваващите в ума форми. И точно това разделяне в мисълта е дълбочината на битието, защото, казва Плотин: „Дълбината на всяко нещо е материята; тя затова е напълно тъмна, защото светлината е логос и ум” (V, 4, 5). Тези умозрими форми притежават живот, изпълнен с разум и са съществуващи, идентифицирани със светлината, носител на живота и показател за енергия и сила. Докато при сетивната материя същностите са ограничени и се превръщат в нещо мъртво, когато възприемат външен вид, затова и всяка материя е относително тъмна. Обаче въпреки разделеността на тази умозрителна материя, умозримият свят си остава единен, Умът е неразделим, защото ейдосите в него са неделими. Делимостта е афект само на материята, казва Плотин. Следователно, той мисли в известно отношение и умозримия свят като съставен от форми и материя, като това показва опитите на Плотиновата философия да обедини тази на Платон и Аристотел в своята. Диалектиката на двете материи е засвидетелствана пределно ясно от Плотин: „Умозримият свят е в някакъв смисъл напълно и безотносително неделим, ала в друго отношение той е по някакъв начин делим” (II, 4, 4).
Материята като зло е сетивната материя, материята на телата, на плътта, на цялата разгърната материалност и вещественост на света, но мислен като низхождащ, десцендиращ, най-нисш аспект на действителността. Затова тя е зло и беднота на форми, защото е толкова ниско положена долу, в сравнение с най-реалната действителност, която е истина, че според него дори не трябва да й се обръщат толкова внимание и грижи. Самият Плотин, както научаваме от ученика му Порфирий, се е срамувал от това, че има тяло и не е обръщал много внимание на телесното си битие. Дори отказва да му бъде направен портрет, вероятно защото е считал, че ще бъде унизително за него да даде телесната си форма на материята. Та нали така образът на Плотин няма да пребивава само и изцяло в умозримия свят, т.е. в по-достойния, ами ще остане и в сетивния, материалния, където всяка новост е всъщност ново допълнително оформяне на най-ниския, редуциран етаж на мирозданието. Затова и Плотин често повелява да избягаме от този свят, да се възвисим към по-висшето, да си помогнем сами, като с помощта на съзерцанието и екстаза достигнем до умозримия свят, а оттам – и до Единното.
Единното (Έν) е първа ипостаса. Умът (Νοΰς) е втора. Душата (Ψυχή) – трета. „Отвъд съществуващото е Единното [...], след него идва съществуващото или Умът, а на трето място е природата на Душата” (V, 1, 10).  И тези три същности са както в природата, така и в нас, хората. Плотин казва, че Единното е само едно и че ако беше всичко, щеше да бъде причислявано към съществуващите неща, щеше да принадлежи към тях. Обаче Единното не принадлежи на Ума, а последният се поражда от него, следователно не може Единното да е всички неща. Защото Умът обхваща всички тези неща и следователно бихме могли да си помислим, че той е над тях, че ги обема в себе си и така, ако определим, че Единното е всичко, то ще значи, че Единното и Умът са тъждествени, без да има разлика в тяхната другост. Но това не може да е вярно, именно защото Умът е другото на Единното и последното го е отделило от себе си, въпреки че то пребивава в него, в същината му. Обаче ако Единното не е всичко, значи ли че то е нищо? Плотин ни казва (V, 2, 1), че Единното е всичко и нито едно, защото началото на всичко не е всичко, ами всички неща са от него. И те са от него не като излизане от себе си, нито като някакво движение или създаване на време, а чрез излъчване (περίλαμψίς) и преливане (ύπερερρύη). Единното „сякаш е преляло и преизобилието му е създало другото” (V, 2, 1). Това отделяне е акт по необходимост, еманация от свръхизобилие и свръхсамодостатъчност. Заедно с отделянето отделяното се обръща към отделящото го Единно и се изпълва с него, като в същото време то съзерцава и него, и себе си, и по този начин поражда себе си (V, 1, 7; V, 2, 1). Така съзерцанието поражда Ума. От своя страна, понеже е вече породено и е подобно на породилото го, Умът също еманира от себе си себе си в по-долна степен, като отделя и създава третата ипостаса, душата. А тя на свой ред поражда образ на себе си – сетивния свят и растителната природа. Първото обаче трябва да е просто по своята природа и различно от всичко, което идва след него. Ако не е пределно просто и ако не е извън всяка свързаност и съчлененост, то няма да бъде първо, т.е. няма да бъде начален принцип, нещо, от което да се пораждат нещата. Първото Благо, Единното, е най-мощното и най-потенциалното от всички други неща след него, именно защото те се пораждат от него и идват след него. Дори, казва Плотин (V, 4, 1), всичко подражава именно на това първо начало, защото то е Върховното Благо и Безграничната Вечност. Това Първо пребивава в своето състояние, докато от неговото съществуване се получава едно същностно действие, което поражда действителността на останалите неща след него, посредством силата, която им дава свръхсилата на Единното. Затова и то е отвъд същността, а второто след него са вече самите неща. Първото е отвъд същността, второто има същността, защото е отделено от него. Така и второто са всички неща; и щом първото е отвъд тях, казва Плотин, следователно то е отвъд ума. Следователно второто и ума са еднакво след Първото, т.е. са тъждествени, т.е. съществуващото и умът са едно и също нещо.
И така, опитахме се да резюмираме онтологията на Плотиновата философия, без да се впускаме надълбоко в чисто антропологическите й теми, като тези за същината на душата, учението за съзерцанието и екстаза, мистическото сливане с Единното, или пък естетическата трактовка за прекрасното, красотата, любовта и Ероса, нито пък за етическите теми за добродетелите, щастието, благата, живота, съдбата и звездите. Видяхме, че главната особеност в учението за битието е неговата сложна диалектика, като Плотин би ни казал, че то все пак е Едно и неразривно Цяло, но погледнато в целокупността си и отгоре. Цялата философия на Плотин е в уклона на чистата мисъл, в царството на чистата абстракция и нашият ум се напряга да улови чистотата и девствеността й.
Битието е нещо всеобхватно и вечно, самото то всъщност сме ние и можем да го разберем едва, когато следваме стъпките и словата на учителя Плотин. Затова и ще завършим с неговите думи от Енеада VI, 9, 3, за да се опитаме да вникнем по-същностно в неговата философска хомогенност на трите ипостаси Единно, Ум и Душа, в единородството и кръговостта им:
 
„Ум трябва да станем, а душата си да поверим и подчиним на този именно Ум, за да приеме тя будна онова, което той съзира, чрез него да види Единното, при това без помощта на никое сетиво и без да прибавя към него нещо от себе си, ами като съзерцава пречистото с чистия Ум, сиреч с висшата част на Ума. Затова ако онзи, който е пригоден за съзерцанието на такава природа, си я представи с величина, форма или маса, то не Умът го е водил в това съзерцание, понеже на ума не е присъщо да съзерцава такива неща, ами това вършат сетивното възприятие и изхождащото от сетивното възприятие мнение.”
 
Декември 2006
 
Бележки
1. Плотин. Енеади. Изд. „Изток-Запад“, С., 2005. Всички позовавания са от това издание.

Деян Пенчев. Философски статии. Издателско ателие Аб, С., 2019