6 септември 2021 г.

Питагор (Апулей)


„Той наистина се е родил в Самос, бил е много известен с красотата си и е имал голям опит в свиренето и песните от всички видове, а освен това е живял почти по същото време, когато Поликрат е властвал над Самос, и все пак не е възможно един философ да е бил любимец на един тиран. Впрочем, тъкмо в началото на неговото управление Питагор тайно се измъкнал от острова, като малко преди това бил загубил баща си Мнесарх. За него зная, че макар и да е бил един от най-изкусните майстори в обработването на скъпоценни камъни, спечелил от занаята си повече слава, отколкото пари.
 
Други пък твърдят, че по време на похода на цар Камбис към Египет Питагор бил негов пленник – така му станали учители персийските магове, а най-вече Зороастър, пазителят на всички божествени тайни. След това го бил откупил някой си Гал, знатен гражданин на Кротон. Но всъщност много по-разпространена е мълвата, според която той сам отишъл в Египет да се учи и там усвоил от жреците страховитата сила на свещените обреди, удивителните загадки на числата и най-заплетените правила на геометрията; а след това, понеже духът му не се наситил от тези изкуства, отишъл при халдеите, а от тях – при брахманите. Те са мъдреци, чиято родина е Индия; Питагор ходил при гимнософистите, които са част от брахманите. Халдеите го научили на науката за звездите и му показали установените пътища на планетите. От тях той узнал как и звездите, и планетите по различен начин влияят върху съдбата на човека в часа на неговото рождение, а също и кои са лекарствата, измъкнати с огромен труд от земята, въздуха и морето, които наистина помагат на смъртните.
 
Повечето от философските си познания пък получил от брахманите – как се обучава умът, как се упражнява тялото, от колко части се състои душата, какви са кръговратите на живота и какви наказание или награни ни очакват след смъртта според земните ни дела.
 
Дори Ферекид от остров Сирос – същият, който пръв е отхвърлил оковите на стиха и се е осмелил да пише с разпилени слова, развързан изказ и свободна реч – и той е бил смятан от Питагор за учител, а когато умрял от ужасна болест, от която тялото му се разложило отвътре както на змиите, Питагор бил този, който го погребал с всички почести.
 
Говори се също, че се занимавал с природните явления при милетчанина Анаксимандър, а още и че ходил да се учи при критянина Епименид, прочут предсказател и голям майстор на изкупителните жертви. Още – при Леодамант, ученика на същия Креофил, за когото се говори, че е бил приятел и съперник на Омир в изкуството.
 
И така, като се изучил при толкова много учители и вкусил от чашата на толкова и така разнообразни науки по целия свят, този мъж с наистина огромна дарба и несъмнено по-велик, отколкото е дадено на един човешки дух – той, който пръв е назовал философията и я е създал – най-напред научил учениците си не на нещо друго, а да мълчат. Според него първото умение на бъдещия мъдрец е да обуздае езика си изцяло, а на словата, които поетите наричат „крилати“, да оскубе перата и да ги държи затворени зад преградата на белите си зъби. Искам да кажа, че за тях първото упражнение в мъдростта е било това – да се научат на размисъл и да се отучат от дърдорене. Те обаче не отвиквали от говора за цял живот, нито пък всички вървели след учителя си като неми еднакво дълго време – виждало се, че по-улегналите хора усвояват мълчанието достатъчно добре и за кратък срок, докато за по-бъбривите изпитанието да бъдат прокудени от разговорите продължавало почти пет години. А пък моят Платон, който с нищо (или почти нищо) не се отклонява от това учение, непрекъснато прави като питагорейците, така че и самият аз – за да бъда приет от учителите ми сред неговите последователи – съм усвоил по време на философското ми обучение и едното, и другото: когато трябва да се каже нещо, казвам го веднага, а когато трябва да се премълчи, мълча си спокойно. Струва ми се, че благодарение на тази умереност всичките ти предшественици ме награждаваха с не по-малко одобрение за уместното ми мълчание, отколкото с похвала за някоя сполучлива дума.“
 
Апулей, Питагор (15) – В: Апулей, Апология. Антология. Изд. „Народна култура“, С., 1990, с. 123, 124