31 август 2023 г.

Елена Блаватска за Платон


„Основавайки цялото си учение върху съществуването на Върховен Разум, Платон учел, че nous, духът, или разумната душа на човека, бидейки „породена от Божествения Баща“, притежава родствена, или дори еднородна, природа с Божественото, и е способна да съзерцава вечните реалности. Тази способност да се съзерцава реалността по директен и непосредствен начин, принадлежи единствено на Бога, а стремежът към подобно знание е това, което наистина означава философията – любов към мъдростта. Любовта към истината е изначално любов към доброто; и така, надделявайки над всяко желание на душата, пречиствайки я и приобщавайки я към Божественото, и като управлява така всяко действие на индивида, тя издига човека до участие и общение с Божественото, и го възстановява до подобие Божие…

Задачата на философията е да освободи духа от оковите на сетивата и да го издигне в небесата на чистата мисъл, към съзерцанието на вечната истина, доброта и красота.

„Платон е побрал в себе си цялото знание на своето време – гръцкото, от Филолай до Сократ, после питагорейското в Италия, и накрая всичко, което е намерил в Египет и на Изток. Той е бил толкова всеобхватен, че цялата философия, европейска и азиатска, се съдържа в неговите учения. И като допълнение към своята култура и съзерцание, той притежава природата и качествата на поета.“

Елена Блаватска, „Разбулената Изида“, т. 1, „Пред завесата“. Изд. „Астрала“, С., 1995